countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 17383 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Bleed: outdoor sports met een hart voor natuur

Anna Anna 13 Oct 2021 Bleed: outdoor sports met een hart voor natuur

"Iedereen dacht dat ik gek was geworden"

Onze wereld zou er een stuk beter uit kunnen zien, daar zijn we het inmiddels wel over eens. En gelukkig doen al heel veel mensen daar hun best voor. Maar een heel bedrijf opstarten om die wereld eigenhandig eerlijker en schoner te maken is wel heel dapper! De Duitse Michael Spitzbarth (40) deed het.

Uit onvrede met de praktijken in de fast fashion industrie richtte hij in 2008 het label bleed op: een duurzamer en vegan kledingmerk voor outdoorsport. Wie is deze ondernemende wereldverbeteraar uit het bergachtige Franken? Ik zoomde met Michael vroeg hem het gerecyclede hemdje van het lijf.
 

Verbeter de wereld, begin je eigen bedrijf

Michael, je werkte na je studie textielontwerp een paar jaar als freelancer voor fast fashion bedrijven toen je besloot om bleed op te richten. Wat ging er aan die beslissing vooraf?

"De natuur heeft me altijd geïnspireerd om duurzamer te leven. En als outdoorsporter, of ik nu skateboard, snowboard of surf, zie ik van dichtbij hoe slecht we met de natuur omgaan.

De textielindustrie is een van de meest destructieve industrieën van de wereld. Dan heb ik het niet alleen over het milieu, maar ook over uitbuiting van arbeiders. Dat gebeurt niet alleen in Aziatische landen, waar het grootste deel van de kleding wordt geproduceerd, maar ook in Europa.

De arbeidsomstandigheden kunnen in Zuid-Europese landen ook heel slecht zijn, vooral onder ongedocumenteerde immigranten.

Ik wist al snel dat ik het anders wilde doen. Als iets voor mij niet werkt, dan moet ik het veranderen, zo simpel is het. En ik wil mijn dochter later niet moeten vertellen dat ik er niets aan heb gedaan om de planeet te redden voor de generaties na ons. Dat is mijn drive."

"De wereld heeft genoeg gebloed. Zo ontstond ook de naam voor het bedrijf, bleed."

In hoeverre is outdoorsportkleding anders dan ‘gewone’ sportkleding?

"Als skateboarder heb je dezelfde kleding aan tijdens het skateboarden als op kantoor of op school. Dat is uniek voor urban outdoor sports: als tennisser trek je voor en na het sporten natuurlijk andere kleding aan.

Outdoorsporten is meer een lifestyle: je hebt maar één jas nodig die in allerlei situaties gedragen kan worden. Bij voorkeur bestaat zo’n jas uit verschillende laagjes die goed ‘ademen’. Tencel, een duurzamere synthetische stof die hier heel geschikt voor is, bestond nog niet eens toen ik begon."

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Collectie Bleed Clothing.

Pionieren in duurzaamheid: vallen en weer opstaan

Tegenwoordig kijkt niemand meer op van een duurzamer en vegan kledingmerk en zijn steeds meer mensen zich bewust van de noodzaak om anders te consumeren. Maar dat zal in 2008, dertien jaar geleden, nog heel anders geweest zijn.

"Iedereen dacht dat ik gek was! Vooral in het begin was het heel moeilijk. De sport- en outdoorsportscene was het tegenovergestelde van duurzaam, dus het was pionieren. Ik begon met een collectie van maar twintig stuks en won een start-upwedstrijd.

Het internet was in die tijd nog helemaal niet zo groot, dus ik stond met de collectie op een beurs. Ouderwets met een stalletje om de reactie van het publiek te peilen. Maar er kwam helemaal geen reactie, haha! Niemand was geïnteresseerd in duurzamere en fair outdoor sportkleding."

"Misschien kun je duurzaam ondernemen vergelijken met skateboarden: je valt steeds, je hebt pijn, maar je staat weer op en gaat door. Twee stappen vooruit en een naar achteren."

"Ik zocht contact met verschillende fabrieken en vroeg of ze GOTS-gecertificeerd katoen wilden gaan inkopen. Niet iedereen was daar toen in geïnteresseerd, maar sommige bedrijven wel.

Daar werken we tot op de dag van vandaag nog mee samen. Het Duitse Sympatex is een goed voorbeeld: een fabrikant die innovatieve stoffen ontwikkelt, zoals textiel dat waterdicht is, maar toch ademt.

Ze groeien met ons mee. Ik zeg wat ik nodig heb en zij proberen het te maken. Bleed heeft inmiddels twaalf verschillende leveranciers."

"Ik werkte de eerste anderhalf jaar alleen en moest alles zelf doen. Dat betekende: zeventig uur per week werken en nooit vakantie."

"Gelukkig kon ik in 2009 iemand aannemen. En ik heb ook veel geluk gehad. Mijn goede contacten in de skateboardscene en de pers, uit de tijd dat ik nog professioneel skateboarder was, hebben me flink geholpen. Uiteindelijk kwamen we op de radar van winkels en klanten. Inmiddels heeft bleed tien medewerkers."

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Michael Spitzbarth op z'n skateboard.

Michael Spizbarth was professioneel skateboarder – en zo te zien is hij het niet verleerd!

Groen doen (of doen alsof) is big business

Hoe kijk jij als pionier naar de grote bedrijven die tegenwoordig ook ‘groen’ beweren te zijn?

"Aan de ene kant is het heel belangrijk dat nu ook de grote merken en bedrijven duurzamer beginnen te produceren.

Maar aan de andere kant is het soms meer marketing dan echte sustainability.

Burger King en hun plant-based Whopper is een goed voorbeeld: moet je daar nu wel of niet aan meedoen als bewuste consument? Is het een vorm van greenwashing? De echte vegan en duurzamere consumenten gaan toch ook liever naar een veganburgerbar dan naar zo’n fastfoodketen, denk ik. Maar het is een begin."

"Soms moet ik erom lachen en huilen tegelijk."

"Een tijd geleden was ik op een beurs voor outdoor sports en opeens stonden de stands van grote merken allemaal vol met van die lege, ‘groene’ statements.

Ze hebben dezelfde collectie als altijd en noemen het opeens ‘duurzaam’. En als je doorvraagt blijkt dat er maar twee nieuwe items zijn toegevoegd die daadwerkelijk milieuvriendelijk zijn gemaakt! Dat is geen goede ontwikkeling.

Gelukkig zien we dat de consument steeds beter geïnformeerd is en betere keuzes kan maken."

Very slow fashion: de toekomst van bleed

Wat voor toffe dingen is bleed nu allemaal aan het doen?

"Het was mijn doel om ieder jaar een nieuw innovatief en nóg duurzamer product te lanceren, gewoon om te laten zien wat er allemaal mogelijk is.

Inmiddels zie ik dat breder, de innovaties hoeven niet altijd om onze kledingstukken te gaan. Ook aanpassingen in de productieketen kunnen de CO2-uitstoot flink verminderen.

Dat is waar onze focus nu ligt: we willen dat onze producten zo dichtbij mogelijk geproduceerd worden. Vijftig jaar geleden was dat de normaalste zaak ter wereld, maar nu zit de hele mode-industrie in lagelonelanden."

"We werken nu samen met een denimfabriek dat op honderd meter afstand van ons hoofdkwartier ligt: Franconian Denim. Je kunt het met recht slow fashion noemen, want er werken maar zes naaisters voor ons. Dus als we een bestelling van honderd spijkerbroeken krijgen, dan duurt het wel even voordat de partij klaar is!"

"Daarnaast is het ook nog een stuk duurder om kleding te laten maken in Duitsland dan in bijvoorbeeld Azië. Iedereen die iets van bedrijfseconomie weet, zal ons voor gek verklaren. Maar ik geloof dat dit het juiste, milieuvriendelijkere alternatief is. Maar natuurlijk willen we ook op het gebied van materiaal blijven innoveren. We zoeken naar steeds meer biologisch afbreekbare materialen om onze kleren mee te maken.

Verpakkingen willen we eigenlijk helemaal vermijden, maar dat kan helaas niet, haha. We gaan natuurlijk wel voor minimal waste: geen stickers, geen flyers, alleen een kartonnen doos van gerecycled papier."

De 8 criteria van bleed

3 sterren vegan
"Vanaf de oprichting zijn we een volledig vegan bedrijf." 
Fair
"We zijn lid van de Fair Wear Foundation en we werken met GOTS-gecertificeerde producenten."
Duurzaam grondstofverbruik 
"We doen ons uiterste best om ons waterverbruik zo laag mogelijk te houden. Daarnaast wordt het biokatoen dat we gebruiken niet bespoten met chemicaliën zoals pesticiden."
Duurzamere verpakking 
"Onze verpakkingen bestaan uit een kartonnen doos van gerecycled papier, zonder stickers of flyers."
Duurzamer transport 
"We zijn een klimaatneutraal bedrijf en doen daarnaast ons uiterste best om de supply chain zo kort en dicht bij huis als mogelijk te houden. We zijn trots dat we onze eerste reeks jeans in Duitsland hebben laten maken. Onze artikelen worden via DHL Go Green verzonden."
Zero-waste / afvalreductie 
"Afval is een belangrijk materiaal voor diverse productlijnen, bijvoorbeeld onze zwemkleding. Die wordt onder andere gemaakt van oceaanplastic. Door creatief te zijn in een vroeg stadium van het ontwerp kun je gebruik maken van het potentieel van afval en tegelijkertijd verspilling zo veel mogelijk reduceren. Bovendien maken we regelmatig gebruik van 'reststoffen' die anders weggegooid zouden worden."
Slow fashion
"Onze ontwerpen zijn niet gebaseerd op trends en onze producten zijn gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan."
Biologische stoffen
"We gebruiken vooral GOTS-gecertificeerd katoen."
 

Samenwerken met China: goed idee?

De meeste consumenten associëren Chinese textielbedrijven niet direct met eerlijke en duurzame productie. Jullie werken wel samen met een bedrijf in China. Hoe zit dat?

"We maken gebruik van onder andere biologisch katoen uit Turkije, kurk uit Portugal en inderdaad hennep uit China.

Hennep is een belangrijke grondstof voor ons: het is een bijzonder duurzame plant die nauwelijks tot geen pesticiden behoeft. Daar laten we graag onze kleding van maken!

We doen hiervoor zaken met een Chinees textielbedrijf dat GOTS- gecertificeerd is, lid van de Fair Wear Foundation, en bekendstaat als bewijs dat het een Chinese textielfabrikant het wél beter kan doen.

Meerdere keren per jaar laten we de omstandigheden in de fabriek controleren op onze standaarden.

Ik ben er ook niet op tegen om samen te werken met Chinese textielbedrijven. Wie het goed doet en clean is, moet je steunen. Zo motiveer je andere bedrijven om het ook beter te doen.

Bovendien vermijden we onnodig transport en dus CO2-uitstoot door de hennep ter plekke te laten verwerken. De hennep eerst naar de fabriek in Portugal sturen en dan weer naar Duitsland halen betekent alleen maar zinloze kilometers maken. Niet zo milieuvriendelijk dus."

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Collectie Bleed Clothing

 

Meten (en skaten) is weten

Maar hoe weten ze bij bleed nou of hun kleding de juiste kwaliteit heeft om al die sportieve outdoorspektakels te doorstaan?

De teamleden testen de producten zelf uit! Op het skateboard in een stadspark, joggend door de Helmbrechtse bossen, bergbeklimmend in Zwitserland of surfend op een verre zee: de medewerkers van bleed willen eerst zélf ervaren of hun kleding weer, wind en avontuur kan doorstaan.

"Iedereen kan iets bijdragen”

Probeer je in je persoonlijk leven ook zo duurzaam mogelijk te leven?

"Ja, absoluut. Ik eet alleen vegetarisch of vegan, ik vlieg niet voor privézaken, ik sport voornamelijk voor de deur, vermijd de auto en koop graag tweedehands, vooral voor m’n dochter.

Ik denk dat iedereen iets kan bijdragen. Het is niet zo moeilijk om af en toe te gaan carpoolen of een dag in de week vegan te eten. En vervolgens kun je dat uitbreiden.

Maar het heeft geen zin om met een beschuldigende vinger te wijzen naar ‘foute’ keuzes. Veel mensen denken nog dat milieubewuster leven een heel gedoe is. Maar als je kleine stappen zet, maak je het eenvoudiger."

"Bleed’s missie sluit hier precies bij aan: To inspire a sustainable lifestyle that excites and easily integrates into our daily life."