“Dierproefvrij, tenzij de wet di
This div will be opened in a lightbox
100% vegan en duurzaam shoppen Bezorging door heel NL 3327 producten in ons warenhuis
100% vegan en duurzaam shoppen in Nederland

“Dierproefvrij, tenzij de wet dit verplicht”

Sophie van Naoki Sophie van Naoki 11 Sep 2014 “Dierproefvrij, tenzij de wet dit verplicht”

De laatste weken ontvingen we ontzettend veel mails van consumenten, merken en vertegenwoordigers over de dierproefvrije status van hun favoriete merken. Aanleiding hiertoe is deze lijst met merken die niet dierproefvrij zijn. De lijst werd vorige maand opgepikt en verspreid door een paar dierenrechtenorganisaties. And it blew up :)

Door alle mails en comments begrijp ik dat er nog aardig wat onduidelijkheden bestaan over dierproefvrije claims van merken en de wetgeving in de Europese Unie. Vandaag wat opheldering hierover!

“Wij zijn tegen dierproeven en testen alleen wanneer de wet dit ons verplicht.”

Dit statement zul je ongetwijfeld wel eens voorbij hebben zien komen. Veel grote internationale merken geven op hun website aan dat ze tegen dierproeven zijn en deze zelf ook niet uitvoeren tenzij de wet dit verplicht. Om zich diervriendelijk voor te doen, schrijven veel merken hele pagina’s vol met teksten hoeveel ze om dieren geven, noemen ze willekeurige getallen en feiten op over dierproeven en plaatsen ze zelfgemaakte logo’s en afbeeldingen van konijntjes bij deze teksten. Ik zou hier, als ik niet beter zou weten, ook intrappen en geloven dat zo’n merk dierproefvrij is. Maar vaak staan helemaal onderaan zo’n lange tekst de verlossende woorden: “tenzij de wet dit ons verplicht”. Of vaak in het Engels: “unless required by law“.

Wanneer een merk dit aangeeft, zijn ze niet dierproefvrij. Ze geven het immers ook toe: ze testen op dieren wanneer de wet dit verplicht. Wanneer je een vertegenwoordiger van dit merk hier om opheldering over vraagt, zul je meestal geen antwoord krijgen. Of nog erger: enkel het dierproeven statement als antwoord krijgen, welke vraag je ook stelt (herkenbaar?). Veel vertegenwoordigers weten namelijk ook niet goed wat zo’n statement inhoudt en zullen het of ontkennen, of claimen dat het niet zo erg is en dat het merk hier echt helemaal niets mee te maken heeft.

Bottom line: een cosmetica merk dat test “wanneer de wet dit verplicht” ontwikkelt nieuwe ingrediënten die ze op dieren testen, of verkoopt in China waar ze een derde partij betalen om hun producten op dieren te testen. In beide gevallen werkt zo’n merk heel bewust mee aan dierproeven en moeten ze dit ook in een dierproevenverklaring aangegeven.

De tekst gaat verder onder deze foto.

“Dierproefvrij, tenzij de wet dit verplicht”

Er bestaat toch een wetgeving in de EU die alle dierproeven op cosmetica verbiedt?

Klopt, sinds 2013 bestaat er een wetgeving dat het testen op dieren voor het doel van cosmetica ontwikkelen verbiedt in de EU. Dat is natuurlijk goed nieuws, want in principe zijn sinds deze nieuwe regelgeving veel Europese merken dierproefvrij. Maar vergeet niet dat veel merken ook buiten de EU producten ontwikkelen en verkopen. Veel van deze merken ontwikkelen nieuwe ingrediënten, welke vaak op dieren getest worden voordat ze gebruikt mogen worden. De EU wetgeving stelt dat deze ingrediënten niet in de EU producten gebruikt mogen worden, tenzij ook dierproefvrij onderzoek aantoont dat de ingrediënten veilig zijn.

Daarnaast geldt ook hier het China-obstakel: heel veel merken verkopen in zowel Nederland als China. In China worden deze producten (en ingrediënten) op dieren getest, voordat ze daar in de winkels liggen. Er is vaak geen verschil in de formules van de Chinese en Europese producten. Het enige verschil is het label en de taal waarin de productbeschrijving staat. Een kokosnootshampoo voor droog haar van merk ‘X’ met een Chinees label is gewoon hetzelfde product als de kokosnoot shampoo van hetzelfde merk met een Nederlands label. Voor de ontwikkeling van deze collectie zijn dus toch dierproeven aan te pas gekomen, alleen niet (meer) in Nederland, maar in China.

Bottom line: dat de wetgeving in de EU er doorheen gekomen is, is een grote vooruitgang en een fijne gedachte. Maar dat betekent niet dat opeens alle cosmeticamerken en producten in Nederland dierproefvrij zijn. Behalve dat alle producten die voor 2013 gemaakt zijn nog gewoon op dieren kunnen getest zijn (en dat zijn er toch ook nog heel veel), testen veel merken nu buiten de EU op dieren en zijn de merken dus nog steeds niet dierproefvrij.


Producten op de Nederlandse en Chinese Yves Rocher website (1 & 2). Zoek de verschillen in de producten... 

Producten op de Nederlandse en Chinese Yves Rocher website (1 & 2). Zoek de verschillen in de producten…


Hoe stellen wij de dierproef(vrije) lijsten samen?

Door niet alleen de kijken naar het dierproevenstatement van een merk, maar ook te kijken naar waar het merk hun producten verkoopt en of het merk gecertificeerd dierproefvrij is. Het liefst zou ik enkel gecertificeerde merken aan de dierproefvrije lijst toevoegen, maar veel merken hebben hier helaas geen interesse in. Het kost zelfs mij vaak nog veel moeite om überhaupt een statement te ontvangen, die ik dan ook nog eens mag delen op mijn website. Er bestaat nog veel onwetendheid in de cosmetica wereld over alle wetgevingen en deze onwetendheid komt via vertegenwoordigers helaas weer bij de klanten terecht.

Bottom line: ik probeer mijn lijsten goed te onderhouden en doe hard mijn best om duidelijkheid te krijgen bij cosmeticamerken. Helaas wil niet iedereen meewerken en moet ik het doen met informatie die ik online kan vinden. Gelukkig heb ik ondertussen aardig wat kennis over dit onderwerp en maak ik alleen maar claims over merken wanneer ik er zeker van ben dat ze dierproefvrij – of niet – zijn.


Ik hoop dat het EU verbod op dierproeven de komende jaren overgenomen zal worden door de rest van de wereld. Ik kijk nu al uit naar het moment dat mijn blog in die zin “overbodig” wordt, omdat in de toekomst alle merken hopelijk dierproefvrij zijn. Dat scheelt mij veel onderzoekwerk, betekent hopelijk dat ik minder boze mailtjes ontvang en natuurlijk het allerbelangrijkste: dan kunnen wij allemaal met een gerust hart make-up shoppen :)