countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen check Bezorging door heel Nederland check 16871 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
check 16871 producten in ons warenhuis

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Fashion Revolution, 10 jaar na Rana Plaza

Saint Basics Saint Basics 11 Apr 2023 Fashion Revolution, 10 jaar na Rana Plaza
In januari 2024 heeft Shop Like You Give a Damn Saint Basics overgenomen. Daarom zie je de artikelen die Peter en Anita met zoveel toewijding hebben geschreven, nu tussen onze blogs staan.

Toen we in 2009 met Saint Basics begonnen, kregen we weleens de vraag waarom we ons inzetten voor een eerlijke, veilige en schone kledingindustrie. Voor veel mensen waren kleren dingen die er 'gewoon' waren en waarvan je je niet afvroeg waar, hoe en door wie ze waren gemaakt. Maar toen, op 24 april 2013, gebeurde Rana Plaza.

De wereld keek met afgrijzen naar een ingestorte kledingfabriek in Bangladesh, waarbij meer dan 1.100 mensen omkwamen en veel bekende modelabels uit het puin staken. Er was woede en een publieke roep om veiligere en gezondere fabrieken. Rana Plaza moest een keerpunt zijn in de veiligheid van de arbeiders. Maar hoeveel is er nu precies verbeterd in de afgelopen 10 jaar?

Rana Plaza

Het korte antwoord is: niet zoveel. Het is niet slechter geworden maar ook niet echt beter. Terwijl sommige fast fashion merken gewoon hun productie verlegden van Bangladesh naar Indonesië, tekenden andere een convenant om te streven naar betere werkomstandigheden. De realiteit is dat van de talloze kledingfabrieken in lage-lonenlanden, er zo'n 30.000 beoordeeld zijn en rond de 400 zijn begonnen met de eerste verbeteringen (bron).

Wat er gebeurde bij Rana Plaza
Een dag voor de ramp In Rana Plaza werden er scheuren waargenomen in het gebouw, waarna de winkels op de lagere verdiepingen hun deuren sloten. Het gebouw telde acht verdiepingen, waarvan de bovenste drie er volgens de lokale brandweer zonder vergunning waren opgezet. Het gebouw was ook niet berekend op de trillingen van zware machines die de textielfabrieken gebruikten. Toen het gebouw instortte, kwamen 1.134 mensen om en raakten 2.500 mensen gewond. Het was eens van de dodelijkste rampen uit de industriële geschiedenis.

Waarom schiet het niet op?
Wat de vooruitgang tegenhoudt, is dat de kledingindustrie een veelkoppig monster is. Je kunt misschien tienduizenden fabrieken controleren, maar niet de honderduizenden toeleveranciers die bijvoorbeeld garens, ritsen, knopen, broekbanden etc. maken.

Daarbij komt dat de grote kledingmerken onverminderd druk uitoefenen op de fabrikanten om grote hoeveelheden te leveren in een onmogelijk korte tijd en tegen de laagste prijs in de markt. 'Nee' zeggen tegen deze machtige merken is een luxe die de meeste fabrikanten zich niet kunnen veroorloven, net zo min als de arbeiders 'nee' kunnen zeggen tegen de 16-urige werkdag die nodig is om een leefbaar loon te verdienen.

Dus waar is de sleutel tot verbetering? Zoals gewoonlijk ligt die bij jou als consument. Jij hebt de macht om 'nee' te zeggen tegen fast fashion met verdacht lage prijzen. Jij hebt de mogelijkheid om merken te vergelijken en te kiezen voor degene met een eerlijk en duurzaam beleid. En jij hebt het recht om transparantie te eisen van de merken waar je van koopt (lees ons statement hier). Samen kunnen we de wereld veranderen, bottom-up.

Dus waar te beginnen?
Tussen 22 en 29 april is het Fashion Revolution Week. En niet toevallig is het thema voor dit jaar "Manifesto for a Fashion Revolution". Je kunt het manifest hier tekenen en deel uitmaken van de beweging.

Wij houden van mode. Maar we willen niet dat onze kleding mensen uitbuit of onze planeet vernietigt. We komen samen als een wereldwijde gemeenschap om ons manifest in de praktijk te brengen.

Duurzame merken kopen
Kleren en accessoires kopen van duurzame merken als Kuyichi, Mud Jeans, Armedangels, en vele anderen kost misschien wat meer dan shoppen bij andere. Maar je krijgt er veel voor terug:

  • kwalitatievere kleding die langer meegaat
  • voor een eerlijke prijs
  • gemaakt in een schone, veilige en gezonde werkomgeving
  • met respect voor mensen, liefde voor dieren en zorg voor de planeet 

Duurzaam shoppen is niet moeilijk, het is een manier van denken. Samen kunnen we de wereld een beetje schoner, aardiger en veiliger maken. It feels good to be a Saint!

SHOP VROUWEN SHOP MANNEN