countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 17383 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Dierproeven in China: 2018

Sophie Sophie 23 Mar 2018 Dierproeven in China: 2018

Aangezien ik in 2016 voor de laatste keer uitgebreid over de Chinese wetgeving schreef, is het hoog tijd voor een update. Ik ontvang namelijk nog steeds dagelijks mailtjes van jullie met vragen over de huidige status en of bepaalde merken al dierproefvrij zijn. Vandaag deel ik de laatste updates en hoe ik er zelf over denk.

Om meteen maar antwoord te geven op de meest gestelde vraag: nee, Europese en Amerikaanse cosmeticamerken die in mainland China verkopen zijn helaas nog niet dierproefvrij. De Chinese wetgeving is hier duidelijk over: geïmporteerde producten en ingrediënten worden tijdens het registratieproces op dieren getest, evenals bepaalde lokale producten die in China geproduceerd worden. Ik kan me dus niet vinden in statements van cosmeticamerken die iets anders beweren.

Hoe zit het ook alweer?

In China worden dierproeven op cosmeticaproducten en ingrediënten nog steeds uitgevoerd. Dit doen ze om de veiligheid van cosmeticaproducten te testen, net zoals wij dit jarenlang met dierproeven deden. Er worden voornamelijk buitenlandse producten, bijvoorbeeld uit Europa en Amerika, op dieren getest.

In de EU zijn deze dierproeven gelukkig sinds 2013 verboden, dus in principe zijn merken van Europese bodem dierproefvrij. De uitzondering hierop is als ze hun producten ook in China verkopen, dan moeten ze de producten en eventueel ingrediënten op dieren laten testen door de Chinese overheid. Dit gebeurt met het geld van de cosmeticabedrijven tijdens het registratieproces in China. In de meeste gevallen voeren deze cosmeticabedrijven zelf geen dierproeven meer uit, maar betalen ze dus een derde partij om dierproeven op hun producten uit te voeren.

Producten importeren en opnieuw verpakken

Omdat China wat soepeler is tegenover Chinese cosmeticaproducten, is er een trucje bedacht voor buitenlandse merken. Zij kunnen via een omweg hun producten importeren en vervolgens als “Chinese” producten verkopen. Dit doen ze via de “repackaging” methode. Een bedrijf exporteert via deze manier vooraf goedgekeurde ingrediënten en formules naar China. In China worden deze ingrediënten of al kant-en-klare formules in een nieuwe verpakking gestopt. Hierdoor zijn deze producten technisch gezien in China geproduceerd. Omdat niet alle producten die in China geproduceerd zijn meer op dieren getest hoeven worden, kunnen ze zo in bepaalde gevallen dierproefvrij door het registratieproces komen.

Slim, maar niet helemaal legaal. In 2016 heeft de CDFA (Chinese Drug & Food Administration) al aangegeven dit te willen voorkomen. Als de formules van deze producten namelijk in het buitenland geproduceerd zijn, moeten ze extra goed getest worden voordat ze in China verkocht mogen worden en vallen ze onder geïmporteerde producten. Het is op dit moment nog onzeker hoelang bedrijven via deze methode in China kunnen verkopen. Het is ook onduidelijk of deze producten niet alsnog op dieren getest worden tijdens het registratieproces of nadat de producten al in de winkels liggen, door de zogenaamde “post-market” dierproeven. Bedrijven die op deze manier hun producten in China verkopen kan ik dan ook niet op mijn dierproefvrije lijst zetten, ook al geven ze zelf aan nog steeds dierproefvrij te zijn.

Het artikel gaat verder onder deze foto.

Dierproeven in China: 2018

Nieuw dierproefvrij onderzoek geaccepteerd

Het is dus nog steeds lastig om als Europees bedrijf dierproefvrij in China te verkopen. Gelukkig zijn er daarom bedrijven (zoals de 400+ op de dierproefvrije lijst!) die bewust nog niet in China verkopen, ook al lopen ze zo extra omzet mis. (Er wordt verwacht dat China binnen een aantal jaar wereldwijd de grootste omzet zal draaien wat betreft cosmetica). Maar er is ook goed nieuws: China stapt langzaam over op dierproefvrije methodes.

Afgelopen maand werd bekend dat er twee proeven vervangen zullen worden met dierproefvrije methodes (1). Het betreft een test om de reactie op de huid te testen en een test die op oogirritaties test. Dit is goed nieuws, want zo komen we steeds dichterbij een echte dierproefvrije cosmeticawereld. Ook werd een paar maanden geleden bekend gemaakt dat China hun plannen rondom producten die online aan China worden verkocht op dit moment nog niet zal gaan doorvoeren. Eerder gaven ze aan deze producten ook te willen laten registreren in China, waarbij er dierproeven uitgevoerd zouden worden. Op dit moment kunnen bedrijven de Chinese markt dus nog steeds online bedienen, zonder verplicht te worden tot dierproeven.

Ook nieuw is de tijdelijke regeling in Shanghai (2, 3), die het registratieproces voor bepaalde producten versimpelt en waarbij het mogelijk zou kunnen zijn om de verplichte dierproeven op geïmporteerde producten te omzeilen. Omdat ik hier online tegenstrijdige informatie over vind (zijn dierproeven nu wel of geen onderdeel van dit nieuwe proces?) wil ik niet te snel juichen, maar er gebeurt in ieder geval iets.

Het zal nog wel even duren voordat China helemaal overstapt, maar we zien wel dat er progressie is!

Maken cosmeticabedrijven in China een verschil?

Iets dat ik steeds vaker hoor en dat cosmeticabedrijven in hun statements gebruiken is dat zij “het verschil” maken in China. Door actief op de Chinese markt te zijn, dragen zij bij aan een dierproefvrije toekomst. Bijna alle grote cosmeticamerken maken deze claim, om zo hun verkoop in China goed te praten. Maar klopt dat wel? Zouden ze niet ook een verschil kunnen maken door de markt juist niet toe te treden, omdat ze tegen de dierproeven zijn?

Ik heb dit verder uitgezocht. Het klopt dat het voor buitenlandse bedrijven verboden is om in China campagne te voeren voor politieke verandering als ze geen zaken doen in China. Bedrijven die hun producten in China geregistreerd hebben, mogen dit wel doen. Dit wil echter niet zeggen dat dierproefvrije bedrijven en organisaties niets te zeggen hebben in China. Zij mogen namelijk wel samenwerken met instituten zoals het IIVS (Institue for In Vitro Sciences), die actief zijn in China. Door een financiële bijdrage en hun kennis te geven, hebben ze zo toch een impact op het Chinese beleid. Een goed voorbeeld hiervan is dierenrechtenorganisatie PETA, die mede door hun financiële bijdragen hebben meegeholpen aan het eerste dierproefvrije onderzoekslaboratorium in China.

Het IIVS wordt financieel gesteund door zowel dierproefvrije bedrijven en organisaties als bedrijven die wel nog op dieren testen of die hun cosmeticaproducten in China verkopen. Ik ben blij dat ook grote merken zoals Colgate-Palmolive en Estée Lauder hieraan meewerken (4), ondanks dat zij nog niet geheel dierproefvrij zijn. Zo maken ze samen het verschil en dat heeft denk ik toch meer impact dan wanneer enkel dierenrechtenorganisaties deze instituten steunen. Ik ben het echter niet eens met de bewering dat enkel bedrijven in China een verschil kunnen maken, dat bewijzen PETA en de dierproefvrije cosmeticamerken die PETA financieel steunen.

Conclusie

Anno 2018 is het nog steeds lastig om als cosmeticamerk fysiek aanwezig te zijn in China, tenzij je bereid bent voor dierproeven te betalen. Er zijn manieren om de wet proberen te omzeilen, door bijvoorbeeld de “repackaging” methode. Maar op dit moment is de enige echt legale manier om dierproefvrij te blijven om niet fysiek in mainland China te verkopen en om enkel online producten te verkopen. Op deze manier kunnen Chinese consumenten toch westerse producten kopen en kunnen de producenten hiervan dierproefvrij blijven.

Daarom kan ik nog steeds geen cosmeticamerken aanraden die producten in Chinese winkels hebben liggen. Merken zoals Yves Rocher, Kneipp, MAC Cosmetics en sinds kort ook Naïf zullen dus niet op de dierproefvrije lijst komen te staan, omdat ze allemaal fysiek in China verkopen. Laten we hopen dat de situatie zich blijft verbeteren en dat ik over een paar jaar eindelijk een artikel kan schrijven over de wereldwijde dierproeven ban… :)

De bronnen voor dit artikel

  1. Cosmetics Design Asia
  2. PETA/Cosmetics Design Asia
  3. HSI
  4. IIVS.org