countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 17383 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Alles over dierproeven in China: de situatie in 2023

Jopie Jopie 14 Apr 2023 Alles over dierproeven in China: de situatie in 2023

In 2021 waren dierproefvrij-fans even heel blij, want Humane Society International kopte: “Effective Jan. 1, 2021, imported ordinary cosmetics such as shampoo, blusher, mascara and perfume will no longer have to be animal tested for eye and skin irritation in Chinese laboratories”.

Dat was enorme stap voorwaarts in dierproefvrijland, maar we zijn er nog niet. Met deze blog hoop ik de situatie in China wat inzichtelijker te maken, en ik zal uitleggen waarom ik besloten heb dat ik merken die in fysieke winkels in China actief zijn helaas nog steeds niet toelaat op de dierproefvrije lijst.

Lees ook: Dierproeven in China, 2019-2020 en "Dierproefvrij, tenzij de wet dit verplicht".

In dit artikel:


De veranderingen in 2021-2023

Vóór 2019 moesten alle cosmeticamerken die in China wilden verkopen (in fysieke winkels of online) hun producten verplicht testen op dieren volgens de Chinese wet. Hierdoor moesten veel merken een afweging maken: een van de grootste afzetmarkten voor cosmetica links laten liggen, of toch producten op dieren laten testen? Voor ons geen lastige keuze, maar helaas voor sommige merken wel.

De wet is echter al een aantal jaar beetje bij beetje aan het veranderen, en elk jaar worden er gelukkig steeds minder dierproeven uitgevoerd voor cosmetica in China. In 2019 kwam er een versoepeling waardoor het mogelijk werd om online cosmetica te verkopen in China. Hierover later meer. In 2021 werden er wederom aanpassingen gedaan aan de wet, waardoor het nu in sommige gevallen ook mogelijk is om producten in fysieke winkels te verkopen en dierproefvrij te blijven.

Dit waren de aanpassingen in 2021:

1. Pre-market dierproeven afgeschaft op de groep 'ordinary' cosmetica

Zijn dierproeven nou echt afgeschaft? Nou… Nee. Gedeeltelijk. Er zijn grofweg 4 grote dingen veranderd in de wetgeving. Als eerste zijn de verplichte pré-market dierproeven afgeschaft op buitenlandse ‘ordinary’ cosmetica die in fysieke winkels worden verkocht, dus cosmetica zonder functionele of medische claim. Dit is wel de grootste groep van de twee, maar er is nog steeds een significant deel 'special use'-cosmetica. 

2. De categorie "special use"-cosmetica is kleiner geworden

Als tweede zijn de producten die geclassificeerd worden als special use vernauwd van 9 productgroepen naar 6 productgroepen. Producten bedoeld voor haarverwijdering, borstvergroting, fitnessproducten en deodorant worden nu aangemerkt als ordinary en hoeven dus niet op dieren getest te worden. 

Producten die nog wél verplicht op dieren moeten worden getest voor ze toe mogen treden tot de Chinese markt zijn:​​​​​​

  1. haarverfproducten;
  2. permanentvloeistof en andere producten voor permanenten;
  3. producten met een huidoplichtende-, anti-acné- of vlekverwijderende claim;
  4. zonnebrand en producten met een SPF-factor;
  5. producten  met een claim tegen haarverlies;
  6. en andere producten die een nieuwe functie claimen.


3. Versoepeling van het goedkeuren van ingrediënten

Als derde is het goedkeuren van ingrediënten versoepeld. Waar deze eerder nog allemaal verplicht op dieren moesten  worden getest als ze niet op de Chinese lijst van goedgekeurde ingrediënten stonden, hoeven nu alleen ingrediënten met een hoog risico getest en geregistreerd te worden - dit zijn over het algemeen ingrediënten met een functionele claim die je terug vindt in special use-cosmetica.

4: De voorwaarden om dierproefvrij in China te mogen verkopen

Daarnaast moeten merken voldoen aan 2 voorwaarden om dierproefvrij in China verkocht te mogen worden; ze moeten een uitgebreid veiligheidsrapport inleveren en een GMP-certificaat van de lokale autoriteiten. 

In de volgende gevallen moeten 'ordinary' cosmetica alsnog verplicht op dieren worden getest:

  • Producten die bedoeld zijn voor kinderen en baby's;
  • Producten met een 'nieuw' ingrediënt dat niet in de database staat;
  • Als de fabrikant is aangemerkt voor extra toezicht bij de Chinese National Medical Products Administration (NMPA).


Kleine update in 2023

Een van de grote risico’s op het gebied van dierproeven voor alle cosmeticaproducten (special use en non-special use) die in de Chinese winkels liggen waren zogenaamde post-market dierproeven. Dit zijn tests die worden uitgevoerd nadat een product al in de schappen ligt. Dat gebeurt meestal als er klachten over zijn. De Chinese overheid heeft het recht om een product te allen tijde terug te roepen of er meer tests op te laten uitvoeren. Dit was een van de redenen waarom ik vorig jaar heb besloten om merken die in fysieke winkels in China verkopen nog niet toe te laten aan de lijst.

Begin dit jaar berichtte6 de bekende dierproefvrijblogger Cruelty Free Kitty dat na zorgvuldig monitoren het duidelijk is geworden dat voor deze post-market tests geen dierproeven meer worden gebruikt. Dat is geweldig nieuws, en weer een stapje verder naar een volledig dierproefvrije wereld, en het eerste echte bewijs dat het mogelijk is om dierproefvrij te verkopen in fysieke winkels in China.

De risico's van de huidige dierproevenwetgeving

Naast de problemen die ik eerder aankaartte lopen alle buitenlandse cosmeticaproducten die in winkels in China worden verkocht lopen nog steeds het risico om post-market op dieren te worden getest. Dit is lastig te overzien en het kan per regio verschillen of hier dierproeven voor worden gebruikt.

Bovendien vind ik de classificatie voor ‘special use’ vrij ruim en het is soms moeilijk om te bepalen tot welke groep een product behoort. Veel make-up heeft bijvoorbeeld een SPF-factor en veel huidverzorgingsproducten hebben ook een functionele claim. 

Om hier achter te komen zou je dus per product moeten bepalen of deze als ‘ordinary’ wordt geclassificeerd.  De meeste cosmeticaproducten vallen wel onder deze categorie, maar gezien er geen openbare database in China is van specifieke producten van specifieke merken, weet je eigenlijk nooit zeker of er nou pre-market dierproeven zijn uitgevoerd of niet. Ook kunnen merken natuurlijk zowel ordinary- als special use-cosmetica verkopen, en is het ook niet altijd te achterhalen welke producten er nou precies in de winkels liggen.

Daarnaast moet er per merk bepaald worden of ze inderdaad aan de voorwaarden voldoen en dus niet getest hoeven te worden. Naar mijn ervaring is daar meestal niet voldoende transparantie over mogelijk. En dan zijn daar nog de uitzonderingen daargelaten, waar producten of ingrediënten van producten alsnog verplicht getest moeten worden op dieren.

Mijn conclusie is dus: vermijd merken die in fysieke winkels in China actief zijn; óók als ze claimen dierproefvrij te zijn.

Online verkopen in China

Online verkopen in China en dierproefvrij blijven – kan dit?

Zoals de dierproefvrij-fans die gebruik maken van de Nederlandse Dierproefvrije Cosmeticalijst wellicht hebben opgemerkt, heb ik wél besloten om merken toe te laten op de lijst die online exporteren naar China, omdat deze niet verplicht van tevoren op dieren hoeven te worden getest.

De scheidingslijn tussen ordinary en special use geldt in dit geval dus niet. Het verplichte testen van ingrediënten die nog niet zijn goedgekeurd geldt hier ook niet. 

Helaas kunnen er bij deze groep wel douanecontroles plaatsvinden waar dierproeven voor kunnen worden gebruikt – volgens de Chinese wetgeving mag dit wel, maar er is geen bewijs dat het ook daadwerkelijk gebeurt en dit is lastig te controleren. Daarom zet ik bij deze merken wel een disclaimer dat er een extra risico is.

Ik heb lang getwijfeld of ik deze groep merken wilde toelaten, maar uiteindelijk heb ik dit toch wel gedaan om de dierproevenlijst toegankelijk te houden. De cosmeticamarkt in China groeit al jaren sterk, is een van de grootste ter wereld en daardoor hebben heel veel bekende dierproefvrije merken ondanks dit risico toch deze stap gezet. Ik zou de lijst significant uit moeten dunnen en daarmee wordt deze ook minder laagdrempelig, omdat veel bekende budgetmerken bij drogisterijen ook online in China verkopen.

Hoe gaat het nu verder?

Wat natuurlijk wél een grote stap voorwaarts is, is dat door deze wetsverandering het aantal dierproeven weer een heel stuk verder is gedaald nu de grootste groep cosmeticaproducten niet meer verplicht op dieren hoeven worden getest. Dat is goed nieuws! Maar we zijn er nog niet – het afschaffen van de dierproevenwetgeving in China is een proces van jaren en het gaat in kleine stapjes.

Gelukkig heb ik wel hoop, want er is de afgelopen jaren een duidelijke trend zichtbaar dat dit in China steeds meer op de agenda komt te staan. Steeds kleine stukjes wetgeving die worden aangepast waardoor er minder dierproeven gedaan worden, en steeds een beetje meer goed nieuws in dierproefvrijland, zoals de update van Cruelty Free Kitty. Ik hoop dat China uiteindelijk dierproeven volledig zal afschaffen, maar ik vermoed dat dit nog wel een aantal jaar zal duren.

Intussen zal ik verder gaan met mijn werk aan de Nederlandse Dierproefvrije Cosmeticalijst, en natuurlijk kun je ook altijd nog even neuzen in ons make-up- en verzorgingsassortiment. Zo weet je zeker dat je diervriendelijk shopt, want alles in ons assortiment is niet alleen dierproefvrij, maar ook vegan. Pas als er helemaal geen dier is gebruikt in de productie, weet je pas écht zeker dat een product diervriendelijk is.