countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 16999 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

De Mooiste Duurzame & Ethische Zwemkleding in 2023

Karolina Karolina 09 May 2023 De Mooiste Duurzame & Ethische Zwemkleding in 2023

Als je op zoek bent naar zwemkleding, hopen we dat je kiest voor een merk dat zich hard maakt voor duurzaamheid, eerlijk ondernemen, dierenrechten, inclusiviteit en dat misschien zelfs sociaal onderneemt. Bij Shop Like You Give a Damn hebben we een selectie gemaakt van de meest stijlvolle en duurzame zwemkleding voor mannen, voor vrouwen, voor iedereen.

Laten we eens kijken naar enkele van onze favoriete merken en hoe ze voldoen aan onze 5 waarden. Bikini setjes, badpakken en andere one pieces, zwembroeken en zwemshorts: dit wordt een topvakantie!

🌊 Of surf direct naar de gehele collecties:

15 schitterende duurzame bikini- en badpakmerken

Hoe fijn dat badkleding anno 2023 steeds vaker wordt gemodelled door allerlei verschillende maten, kleuren en vormen lichamen?! EINDELIJK. In onze collectie is er werkelijk voor iedereen wat wils.

💚 Update mei: inmiddels vind je ook nieuwe merk WOODLIKE (en binnenkort Calamoon) in ons warenhuis!

1. Anekdot

Het Berlijnse Anekdot werd opgericht door Sofie vanuit een passie om prachtige, goed zittende lingerie te maken met een ethisch verhaal. Als upcycle-merk gebruiken ze reststoffen die allemaal hun eigen unieke verhaal hebben. Anekdot zorgt ervoor dat deze verhalen verder gaan: zo worden anekdotes gecreëerd - of anekdots eigenlijk. Naast reststoffen maakt het merk ook gebruik van duurzame materialen zoals gerecycled nylon. De productie wordt gedaan door kleine fabrikanten in Polen en freelance naaisters in Berlijn. Deze makers ontvangen allemaal een leefbaar loon. Door te werken met kleine fabrikanten is Anekdot in staat om in nauw contact te blijven met de makers. Ook kan het merk hierdoor kleine, frequente bestellingen te plaatsen. En dat voorkomt dan weer onverkochte voorraad. Worden wij blij van!

2. Averie

Er prachtig uitzien in post-consumer gerecycled plastic? Dat regelt Averie voor je met hun enorme collectie aan chique bikini's en badpakken. Dit Duitse merk heeft als doel om goed voor de planeet te zorgen. Hun zwemkleding is gemaakt met Econyl, een stof gemaakt van gerecycled oceaanplastic. Ook voor een duurzamere strandhanddoek van biologische katoen ben je bij Averie aan het juiste adres. Dit alles komt jouw kant op in een composteerbare verpakking. Dit schitterende, inclusieve en kleurrijke merk werkt samen met lokale gemeenschappen om eerlijke werkomstandigheden te garanderen.

3. DEDICATED

Het Zweedse, 100% vegan merk DEDICATED werd opgericht in 2006. Hun doel is om mensen te helpen een ethische en duurzame garderobe te starten. Zij doen dit door kledingstukken van duurzamere materialen te maken zoals biologisch katoen, gerecycled polyester en TENCEL™. Daarnaast is DEDICATED Fairtrade gecertificeerd, iets dat niet veel kledingmerken kunnen zeggen! De productie van DEDICATED vindt plaats in India en China in fabrieken die GOTS of Fairtrade gecertificeerd zijn. Van pufferjacks tot zwemkleding tot alledaagse basics – ontworpen met onze planeet in gedachten.

4. Inaska

INASKA ademt ocean vibes. Dit toffe merk voor swimwear en sportswear wil laten zien dat duurzaamheid geen trend is maar keiharde voorwaarde. Hun functionaliteit gecombineerd met esthetiek heeft geresulteerd in een collectie die zowel sportief als vrouwelijk is. Door gebruik te maken van gerecycled materiaal dat is vervaardigd uit visnetten en ander oceaanafval, ligt het energieverbruik 80% lager dan bij regulier nylon. INASKA bikini’s zijn niet alleen supercomfortabel en stylish, maar ook multifunctioneel: omdat ze omkeerbaar zijn, heb je twee bikini's in één, en kun je eindeloos variëren!

5. MATONA

Dit Oostenrijkse merk richt zich op duurzame materialen en productiepraktijken en biedt stijlvolle en comfortabele zwemkleding. Wat ooit begon als Katharina die zelf kleding maakte voor haar zoontje, is uitgegroeid tot een waar familiebedrijf met een missie om duurzame kinderkleding te maken op een eerlijke wijze. Van biologisch katoenen ondergoed tot luchtige linnen zomerjurken: bij MATONA vind je de allerfijnste basics voor kinderen en vrouwen. Kleding gemaakt voor alle lichaamstypes, met tijdloze items die gemaakt zijn om lang mee te gaan en zelfs tijdens en na je zwangerschap goed te passen – babybuikjes of borstvoeding geven zijn geen probleem. De natuurlijke tinten zorgen voor eindeloze combinaties en zijn een perfecte toevoeging aan iedere capsule wardrobe!

6. Narah Soleigh

De collectie van Narah Soleigh bestaat uit bikini’s en badpakken in zachte pastelkleuren en vrolijke printjes, tijdloze tops, truien en jurken voor elke dag. De items worden hoofdzakelijk gemaakt van ECONYL® (gerecycled nylon) en biologisch katoen - en van het restmateriaal dat overblijft maken ze scrunchies! Om nauw bij het productieproces betrokken te kunnen zijn en regelmatig op bezoek te kunnen gaan, hebben oprichters Katrin en Finn gekozen voor kleine producenten in Portugal, waar sociaal en fysiek veilige arbeidsomstandigheden gewaarborgd worden. Leuk detail: de fabrieken draaien bijna helemaal op hun eigen opgewekte zonne energie!

{{#product}}59859{{/product}}{{#product}}59856{{/product}}

7. OCEANCHILD

OCEANCHILD is een Duits merk dat zich toelegt op het maken van zwemkleding die geschikt is voor élke wateractiviteit, fair gemaakt in een kleinschalige fabriek in Portugal. Of je nou houdt van zonnebaden op het strand, aan watersport doet of graag een duik neemt in een zwembad. De minimalistische zwemkleding beschikt over SPF 50+ bescherming en is gemaakt van ECONYL®, een materiaal gemaakt van nylon afval. Niet onbelangrijk is dat de items gemaakt zijn om een lange tijd mee te gaan: weerbaar tegen zonnebrand en -olie en chloor, zonder te pillen. Oprichter Laura werkt bovendien continu aan het verbeteren van de ecologische voetprint van OCEANCHILD in het gehele productieproces, en constant op zoek naar nieuwe duurzame en innovatieve materialen.

8. Olly Lingerie

Badkleding en lingerie gemaakt van GOTS-gecertificeerd biologisch katoen en gerecycled kant, dat is waar Mathilde & Clémentine's merk Olly Lingerie voor staat. Alle kant en extra materiaal zoals bh-haakjes worden lokaal ingekocht in Frankrijk, Italië, Duitsland en Oostenrijk, en hun productie vindt plaats in Hongarije. Dit Franse merk maakt niet alleen prachtige lingerie en zwemkleding, ze hebben ook een mooi verhaal!

9. RubyMoon

Dit Britse not-for-profit merk richt zich op duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid en gebruikt gerecyclede materialen om hun zwemkleding te maken. Een deel van de opbrengst gaat naar microkredieten voor vrouwen in ontwikkelingslanden, om hen te helpen een bedrijf te starten.

{{#product}}12774{{/product}}{{#product}}40504{{/product}}

10. SAVE THE WAVE

Het Amsterdamse merk Save The Wave is opgericht door Svetlana met als doel afvalproblemen om te zetten in mode-oplossingen. Daarom wordt al hun zwem- en sportkleding ethisch gemaakt op Bali van Econyl, een gerecyclede nylon stof gemaakt van plastic uit de oceaan. Zelfs de kleinste restjes stof worden gebruikt voor nieuwe doeleinden. En met je aankoop draag je ook nog bij aan ocean en beach clean-ups. Let's save the wave!

{{#product}}43463{{/product}}{{#product}}43454{{/product}}

11. TET. Swimwear

Na geschokt te zijn door de hoeveelheid plastic in de oceaan tijdens een duik in Indonesië, richtte oprichter Lieke zich op het bouwen van een merk dat het probleem van oceaanafval aanpakt door mooie badkleding te maken van gerecyclede vezels. Lieke heeft een stijlvolle collectie badkleding samengesteld uit plastic en industrieel nylonafval, dat een nieuw leven krijgt als een verbazingwekkend innovatieve en hoogwaardige stof! Plastic getransformeerd tot stijlvolle badkleding.

Leuk weetje: de meeste TET. swimwear is aan twee kanten te dragen - dus je krijgt 2 unieke stukken in de vorm van 1!

{{#product}}26052{{/product}}{{#product}}37805{{/product}}

12. Underprotection

Dit merk gebruikt duurzame materialen, zoals gerecycled polyester en biologisch katoen, om hun zwemkleding te maken en werkt samen met lokale producenten om eerlijke werkomstandigheden te garanderen.

13. Understatement

Dit Zweedse merk is echt een favoriet bij ons op kantoor. Understatement werd opgericht door Marie en Maria met de missie om comfortabele lingerie te ontwerpen zonder beugels, vullingen of jeukende labels. Understatement wil vrouwen representeren zoals ze zijn en is actief bezig met inclusiviteit. Dit is onder andere te zien in hun diverse modellenline-up en de hulp die ze bieden aan vrouwenorganisaties. Hun productie vindt plaats in Letland, Estland en Turkije en ze maken gebruik van duurzamere materialen zoals Econyl.

14. Vanilla Sand

VANILLA SAND is een zomers merk met swimwear, kleding en accessoires. De Portugese Corinna startte het merk in 2018, voortbordurend op de kennis die ze opdeed tijdens haar scriptie over duurzame mode. Samen met een team gelijkgestemden maakt ze prachtige zwemkleding van gerecycled oceaanplastic (Econyl) en accessoires van GOTS-gecertificeerd biologisch katoen. Met collecties die in kleine batches zijn gemaakt om overproductie te voorkomen, streeft VANILLA SAND ernaar een low waste bedrijf te zijn.

8 stijlvolle, duurzame zwembroek- en shortsmerken

Heren en alle andere mensen die graag zwembroeken dragen in plaats van een bikinisetje of badpak: we've got you covered too.

💚 Update mei: inmiddels vind je ook nieuw merk TRENDSPLANT in ons warenhuis!

1. Averie

Jazeker, Averie maakt meer dan alleen glamoreuze badpakken en two pieces: ook zwembroeken! Dit Duitse merk heeft als doel om goed voor de planeet te zorgen. Hun zwemkleding is gemaakt met Econyl, een stof gemaakt van gerecycled oceaanplastic. Ook voor een duurzamere strandhanddoek van biologische katoen ben je bij Averie aan het juiste adres. Dit alles komt jouw kant op in een composteerbare verpakking.

2. Brava Fabrics

Het Spaanse Brava Fabrics maakt vrolijke eerlijke en duurzame mode. Tijdloze stukken dus die gemaakt zijn om lang mee te gaan. Van kleding in levendige kleuren en prints tot meer minimalistische stijlen. Brava Fabrics produceert hun kleding in Portugal en in hun thuisland Spanje. De makers daar ontvangen een leefbaar loon en hebben een veilige werkomgeving. Het merk gebruikt ook duurzame materialen. Van overhemden en t-shirts van biologisch katoen tot gerecyclede polyester zwembroeken in eclectische prints. Maar ook luchtige blouses en jurken gemaakt van Lenzing EcoVero. Brava Fabrics zal zeker een mooie aanvulling zijn op je duurzame garderobe!

3. DEDICATED

Het Zweedse, 100% vegan merk DEDICATED heeft zich ten doel gesteld om mensen te helpen een ethische en duurzame garderobe te starten. Zij doen dit door kledingstukken van duurzamere materialen te maken zoals biologisch katoen, gerecycled polyester en TENCEL™. Ook is DEDICATED Fairtrade gecertificeerd, iets dat niet veel kledingmerken kunnen zeggen! De productie van DEDICATED vindt plaats in India en China in fabrieken die GOTS of Fairtrade gecertificeerd zijn. Deze zwemshorts zijn ontworpen met onze planeet in gedachten.

4. DIRTS

Zomerse chill-outfits, sportieve shorts en zwembroeken gemaakt van gerecycled plastic: bij DIRTS zijn ze er niet vies van. Waar oprichter Philipp (en ex-prof handballer) voorheen in de merchandise sector werkzaam was, heeft hij sinds 2014 zijn eigen merk dat zich grotendeels richt op duurzame vrijetijdskleding. Alles wordt onder eerlijke omstandigheden gemaakt in een GOTS gecertificeerde fabriek in Portugal, waar Philipp zelf nauw bij betrokken is. De kleurige outfits worden onder andere gemaakt van gerecycled katoen, gerecycled PET en biologisch katoen, net als de matchende sokken!

5. Ecoalf

Ecoalf is een mix van duurzaamheid en liefde. Oprichter Javier vernoemde het slow fashion merk in 2009 naar zijn zoons Alfredo en Alvaro. Met het doel een echt duurzaam merk te creëren dat rekening houdt met toekomstige generaties, zijn duurzame materialen bijzonder belangrijk voor dit merk. Vandaar dat ze hun eigen stoffen hebben ontwikkeld! Het garen van Ecoalf is gemaakt met een speciale technologie die voorkomt dat microplastics in het milieu terechtkomen. Ze gebruiken gerecyclede materialen om hun kleding, tassen en schoenen te maken. Het merk heeft ook een eigen stichting die zich inzet voor het verwijderen van zeeafval van de bodem van de oceanen. Als B Corp heeft Ecoalf niet als doel om het meest winstgevende bedrijf ter wereld te worden, maar juist om tegen 2030 een CO₂-uitstoot van nul te bereiken. Of zoals Ecoalf het zelf zegt: "There is no planet B." En daar kunnen wij het alleen maar helemaal mee eens zijn.

6. Hello Sunshine Swimwear

Janneke ontwerpt hoogwaardige zwemshorts gemaakt van gerecyclede plastic flessen, opgevist uit de oceaan. Hoppa. Een supercool Nederlands merk duurzame herenkleding, dit Hello Sunshine Swimwear! Haar credo? Our planet is our playground, let’s take good care of it. En dat doet ze, met deze slim fit zwembroeken van 100% gerecycled polyester. Kekke prints en limited edition only, dus mis ze niet!

{{#product}}14571{{/product}}{{#product}}14573{{/product}}

7. Vanilla Sand

Yep, VANILLA SAND is er ook voor de gentlepeople. De Portugese Corinna startte het merk in 2018, voortbordurend op de kennis die ze opdeed tijdens haar scriptie over duurzame mode. Samen met een team gelijkgestemden maakt ze prachtige zwembroeken van gerecycled oceaanplastic (Econyl). Met collecties die in kleine batches zijn gemaakt om overproductie te voorkomen, streeft VANILLA SAND ernaar een low waste bedrijf te zijn.

Samenspattende woorden: ethisch shoppen 🌊

Duurzame en ethisch geproduceerde zwemkleding is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de levens van de mensen die jouw kleding maken. Bij Shop Like You Give a Damn hebben we een selectie gemaakt van de meest stijlvolle en duurzame zwemkleding – voor iedereen. We zijn er trots op dat we een platform kunnen bieden voor deze geweldige merken en we moedigen iedereen aan om bewuste keuzes te maken bij het kopen van een zwemshort of badpak. Door te kiezen voor duurzame en ethisch geproduceerde opties, kunnen we samen bijdragen aan een betere wereld.

Of je nu op zoek bent naar een klassieke bikini, een sportieve zwembroek of iets daartussenin, bij Shop Like You Give a Damn hebben we een uitgebreide selectie van duurzame en ethisch geproduceerde swimwear voor mannen en vrouwen. Bezoek onze dameszwemkleding en herenzwemkleding collecties en begin vandaag nog met het maken van bewuste keuzes bij het kopen van badkleding!