Deze vrijdag, 26 november 2021, is het weer Black Friday #ByeBuyFriday. Dit is geen dag met daverende kortingen. Integendeel. Dit is een dag waarop we jou brutaal vragen zelfs 10% extra* voor je bestelling te dokken. Alléén op vrijdag, dus grijp je kans! Welkom bij Bye Buy Friday, waarop we ons laten horen tegen de massale uitverkoopdrift van Black Friday – door andersom te stunten voor een betere wereld.
*De extra opbrengsten van deze dag verdubbelen we en gaan vanzelfsprekend niet in onze eigen zak, maar naar een goed doel. Eentje dat net zoals wij gelooft in een wereldwijde mode-industrie die het milieu spaart en herstelt, en mensen waardeert boven groei en winst: Fashion Revolution. Lees zometeen meer over waarom we juist deze non-profit hebben gekozen om te helpen in onze gedeelde strijd tegen uitbuiting van mens en aarde in de kledingindustrie. Maar eerst:
In dit artikel:
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vorig najaar hadden we op kantoor een verhitte discussie over Black Friday. We waren alle agressieve eindejaarsmarketing zo ontzettend zat. Dat continue in-your-face praatje van: DENK ER VOORAL NIET OVER NA OF JE DIT ECHT NODIG HEBT, HET IS SUPERGOEDKOOP DUS KOOP HET NU! is alles wat de wereld niét nodig heeft. We hebben genoeg met z’n allen, het is zo onnodig en schadelijk om zo opgejut te worden.
Op een gegeven moment wisten we niet of we nou moesten huilen of lachen, dus besloten we dat het tijd was voor een tegencampagne. Tijdens de brainstorm braken we onze hoofden over de vraag hoe we ook deze dag een impact konden maken.
We besloten om simpelweg het tegenovergestelde te doen van wat de hele wereld die dag doet. Niet onze prijzen verlagen, maar ze verhogen – met 10%. De extra opbrengst zouden we verdubbelen en gaan naar een initiatief dat het platform heeft om daadwerkelijke verandering te bewerkstelligen.
Net zo absurd als Black Friday, maar dan voor het goede.
We werden overspoeld met positieve berichten en complimentjes voor deze ludieke actie. Het was de eerste keer dat ook in de pers ons bedrijf met deze campagne een vlucht nam. Ondanks de hogere prijzen hadden we zelfs een goede dagomzet.
En met Mikaela Loach, ons goede doel van vorig jaar (daarover even verderop meer), hadden we een hartverwarmend overdrachtsmoment, toen we haar de opbrengsten konden toesturen van de dag. Voor haar podcast Yikes, de aanschaf van meer belangrijke boeken of wat ze ook maar nodig zou hebben om haar impactvolle werk voort te zetten.
Blije hartjes. Dus: dit jaar weer!
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Je hoort ons er vaker over. En we zullen het blijven zeggen zolang het nodig is.
De schade – aan mensenlevens en aan het milieu – als gevolg van de fast fashion industrie in het algemeen, en de extreme en onrealistisch hoge kortingen die het einde van november domineren in het bijzonder, is gigantisch. Daarom vestigen we nu opnieuw de aandacht op de impulsaankopen, overproductie en de wegwerpcultuur die deze actieperiode tekenen.
We roepen iedereen – consumenten en bedrijven – op om niet mee te doen met de stuntprijzen van Black Friday, omdat we daarmee impliciet instemmen met een wereld waarin nietsontziende overproductie, onnodige overconsumptie en verborgen uitbuiting acceptabel is. Hoe dat zit, lees je hieronder.
In plaats daarvan nodigen we iedereen uit deze dag liever nóg minder dan normaal te kopen. En als er toch iets wordt gekocht, dan het liefst via #ByeBuyFriday, als statement voor de vegan, fair en duurzamere wereld waar wij en misschien ook jij in geloven.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
In Born to buy? From consumerism to slow fashion en self-love verkennen teammates Polly en Anna hoe het toch komt dat we als maatschappij zo gevoelig zijn voor kortingen en aankopen die we eigenlijk niet nodig hebben. We spraken met experts zoals Marieke Eyskoot, Babette Porcelijn, Jonas Kooyman en Aja Barber over hoe we minder nodig hebben dan we denken, hoe we gefopt worden door bedrijven om meer eigenwaarde te ‘kopen’ en hoe dit ‘shaming-mechanisme eigenlijk ontzettend in de weg staat van duurzamer leven.
Natuurlijk kunnen Black Friday, Cyber Monday en het hele weekend ertussen een belangrijke paar dagen zijn voor mensen die niet veel te besteden hebben en dankzij de uitverkoop eindelijk kunnen kopen wat ze nodig hebben. Daar moeten we niet elitair over doen. Maar daar zit het probleem doorgaans niet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een greep uit de belangrijkste feiten:
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Fashion Revolution is opgericht in de nasleep van de Rana Plaza-ramp in 2013 en is inmiddels s werelds grootste beweging voor mode-activisme geworden, die burgers, de industrie en beleidsmakers mobiliseert door middel van onderzoek, onderwijs en belangenbehartiging.
Heel raak maakt Fashion Revolution het verschil via culturele, industrie- en beleidsverandering. Veel achter de schermen met beleidsmakers en onderzoeken, maar ook met scherpe consumentencampagnes die ‘de gewone mensch’ bij de hand nemen en die het gereedschap biedt om de fastfashiongiganten te helpen omverwerpen. Heel empowerend. We maken geregeld en graag gebruik van hun onderzoeken.
Founders Carry Somers en Orsola de Castro en hun team maken de vaak overweldigende en veronrustende feiten over de kledingindustrie behapbaar en organiseren collective action binnen grote groepen mensen die wel beter willen doen, maar nog niet weten hóe.
Fashion Revolution doet ontzettend veel onderzoek naar de sociale en milieu-impact van de wereldwijde kledingindustrie — en laten zien waar en hoe verandering moet plaatsvinden. Ze beïnvloeden merken en verkopers door druk vanuit de consumenten, zetten alles op alles voor meer transparantie en accountability door de productieketen heen en beïnvloeden overheden om een actievere rol te spelen in het beter handhaven van wetten en reguleren van de industrie.
Met de opbrengst van onze eigen campagne dragen we graag bij aan hun impactvolle, inmiddels wereldwijde platform.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Doe mee met deze campagne!
Behalve meedoen aan Bye Buy Friday, wat kun je nog meer doen? Een aantal impactvolle tips op een rijtje.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zoals we blijven herhalen: koop met compassie. Zo min mogelijk. Maar altijd vegan, fair en zo duurzaam als maar kan. Dat is geen gegeven in deze tijd. In onze gids voor ethisch en duurzamer shoppen, geven we je dan ook het hopelijk inmiddels welbekende advies:
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Natuurlijk kunnen Black Friday, Cyber Monday en het hele weekend ertussen een belangrijke paar dagen zijn voor mensen die niet veel te besteden hebben en dankzij de uitverkoop eindelijk kunnen kopen wat ze nodig hebben. Daar moeten we niet elitair over doen.
Maar daar zit het probleem doorgaans niet. Zijn het echt de mensen die het niet breed hebben die elk weekend opnieuw bij H&M, Primark en Zara staan, of online bij Shein?
Het probleem van inkomensongelijkheid heeft een andere aanpak en oplossing nodig. Black Friday is niet het antwoord. Hoe je je ook door Black Friday manoeuvreert, onthoud dat het belangrijk is om wat rustiger aan te doen, terug te schalen en vooral dat wat je koopt ook echt nodig is én lang bij je zal blijven.
Wil je toch shoppen op Black Friday, laat je dan niet verleiden tot impulsaankopen, maar koop (eigenlijk net zoals altijd) iets dat je toch al nodig had. Zeker als je wat minder te besteden hebt en je omwille van je portemonnee juist tot nu hebt gewacht, is dit natuurlijk hét moment om die aankoop te doen waar je al langer aan toe bent.
Laat je echter niet opjutten om spullen te kopen die je niet nodig hebt. En lijkt een korting of bodemprijs te mooi om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Als jij het niet doet, dan zijn het de betrokken boeren of fabrieksarbeiders, dieren in de industrie en/of onze aarde die de prijs betalen.
Elk jaar dat we Bye Buy Friday organiseren, doen we het nét anders. Zo kiezen we onder meer ieder jaar een nieuw goed doel om de opbrengsten van deze ludieke actie de impact te laten maken die ze kunnen hebben.
Dit jaar kozen we voor een goed doel dat onze waarden deelt op het gebied van eerlijke en duurzamere fashion, inclusiviteit binnen de milieubeweging, dierenrechten en antiracisme: Mikaela Loach en haar podcast genaamd ‘Yikes’. De extra #ByeBuyFriday opbrengst van 27 november 2020 hebben wij bij het schenken bovendien zelf verdubbeld. Lees meer over waarom we juist deze bijzondere vrouw hebben gekozen om te helpen in onze gedeelde strijd tegen sociaal onrecht en volg haar zeker ook op Instagram!
Nog niet uitgelezen? Bij wijze van uitsmijter kan ik je aanraden nog eens door De Duurzame Kledinggids van 2021 te bladeren. Want:
1. Marieke Eyskoot - If Clothes could Talk. TEDx Talks. 2011
2. Measuring The Dutch Clothing Mountain: Data for sustainability-oriented studies and actions in the apparel sector. I. Maldini, L. Duncker, L. Bregman. 2017
3. The High Price of Fast Fashion. D. Thomas. 2019
4. The Impact of Fast Fashion on Garment Workers. J, McCosker. 2021
5. The True Cost. 2015
6. The impact of Covid-19 on the people who make our clothes. Fashion Revolution. n.d.
7. Fashion Transparency Index 2021. Fashion Revolution. 2021
8. Total value of sales during Black Friday and Cyber Monday in selected European countries from 2018 to 2019, with a forecast for 2020. Statista. 2020
9. Festive Predictions - 2021. PWC. 2021
10. Share of Black Friday searches coming from selected countries as of September 2021. Statista. 2021
11. Expected offline and online spend over Black Friday weekend in the United Kingdom (UK) in 2021 (in billion GBP), by day. Statista. 2021
12. Value of spending over Black Friday weekend in the United Kingdom (UK) from 2016 to 2020, with a forecast for 2021. Statista. 2021
13. Year-over-year (y-o-y) sales growth in Black Friday weekend in the United Kingdom (UK) from 2019 to 2020, with a forecast for 2021. Statista. 2021
14. How much money are shoppers in Germany planning to spend on Black Friday? Statista. 2021
15. Consumer likelihood to shop during Black Friday in France in 2021. Statista. 2021
16. Mapping clothing impacts in Europe. European Clothing Action Plan. 2017
17. The 2021 Guide To Sustainable Fashion. Shop Like You Give a Damn. 2021