countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 17381 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Editor's Note: welkom bij de Rethink Runway

Kim Kim 23 Feb 2021 Editor's Note: welkom bij de Rethink Runway

Deze maand staat Shop Like You Give a Damn in het teken van de Rethink Runway: we keren van álles ondersteboven en binnenstebuiten, dagen onszelf actief uit om out of the box te denken en beloven onszelf plechtig — meer nog dan anders — om niéts voor waar aan te nemen.

Rather read this in English? Check it out.


Het resultaat: 6 artikelen met zesmaal een (mode)verschijnsel of lifestyle compleet ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''rethunk''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''. Eens zien welke paradigmaverschuiving(en) wij kunnen creëren!

In dit artikel:

Eerst een kort stukje persoonlijk verleden

Met name de afgelopen 7 à 8 jaar hebben wij (Stephan en Kim) in onze persoonlijke leventjes aardig wat bijgeleerd over de wereld. We ontdekten op welk (veelal moedwillig onzichtbaar gemaakt) onrecht de wereld draait en op wat voor manieren Moedertje Aarde eigenlijk onder al haar menselijke huurders te lijden heeft — en we pasten ons eigen gedrag overeenkomstig aan.

We begonnen andere keuzes in ons leven te maken, andere doelen te stellen, onze tijd anders uit te geven, en werden veganist. Vastbesloten om van compassie en duurzaamheid het nieuwe normaal te maken, startten wij uiteindelijk dit warenhuis.

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

Maar ik zeg je eerlijk: dat bijleren was lang niet altijd zo''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''n vrolijke reis. Over paradigmaverschuivingen gesproken. Dus nu je hier toch bent, laat ik je even meenemen in onze keuze voor het maandthema Rethink Runway.

"Maar we hebben het altijd zo gedaan..."

...is wat mij betreft een van de meest absurde argumenten (of laat ik zeggen: drogredenen) aller tijden.

Uit angst voor verandering van het bekende of onder het mom van het beschermen van tradities, klampen we ons soms zelfs krampachtig vast aan de gebruiken die ons al zo lang een gevoel van welbehagen bieden. Geluk is immers het verlangen naar herhaling, stelde ook schrijver Milan Kundera.

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

Echt reflecteren op veel van de keuzes die we onbewust op dagelijkse basis als vanzelf maken, doen we niet. We zijn ondertussen zo gewend geraakt aan onze privileges, dat we ze zijn gaan verwarren met het récht hebben op bepaalde gebruiken en goederen — en betogen we zelfs dat ze ons niet afgepakt mogen worden.

Tuurlijk, we vechten voor wat ons lief is en houden al helemaal niet van verandering, dat ligt in onze menselijke aard. En bijleren over de weg die zulke goederen bijvoorbeeld, zowel in sociaal opzicht als qua milieu-impact, hebben afgelegd voordat ze onze woonkamer/kledingkast/dinerbord hebben bereikt, kan een bijzonder nare ervaring zijn.

Ene Thomas Gray schreef niet voor niets: "Where ignorance is bliss, ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''tis folly to be wise."

Kop in het zand vs. hart onder de loep

Toch kun je je afvragen of we er als individu of als maatschappij betere mensen van worden om onze kop in het zand te steken, en niet te durven kijken voorbij de oppervlakkige realiteit zoals deze zich aandient.

Als we alles dat we voelen, doen, zeggen en consumeren voor waar en normaal aannemen, waar zit dan onze groei en vermogen tot compassie?

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

Zouden we ons unieke reflectievermogen niet béter kunnen aanwenden?

Om een handjevol ethische vraagstukken in je vizier te parkeren:

  • Mag gemak in de weg staan van het (v)erkennen van de consequenties van ons gedrag — als het op een eerlijkere manier evengóed leuk, lekker en betaalbaar kan?
  • Wat vinden we er eigenlijk van dat kortstondig vrolijke smaakpapillen het einde van een leven kunnen betekenen?
  • Kan een outfit werkelijk stijlvol zijn als er via een verborgen productieketen medemensen voor worden uitgebuit?
  • En hoe zit het met die glamoureuze make-uplook waarvoor proefdieren, onttrokken aan het oog, nog altijd het onderspit delven?

We zijn niet allergisch voor verandering

Ik laat het aan jou. Maar het is goed om te bedenken dat we heus niet allergisch zijn voor verandering. Sterker nog: de impact die ieder van ons op andere levens (en de aarde als geheel) heeft, kritisch onder de loep durven nemen, zie ik als een groot goed. Bereid zijn om je keuzes na nieuwe inzichten anders vorm te geven, al helemaal.

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

In zijn bedankspeech bij de Oscars vorig jaar beschreef acteur Joaquin Phoenix het hierboven geschreven gevoel van ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''entitlement'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' door de mens op een voor mij oorverdovend rake wijze, wellicht ook voor jou een kijkje waard.

Zijn conclusie: wij vrezen het idee van persoonlijke verandering, omdat we denken dat we iets moeten opofferen. Maar mensen zijn op hun best zo inventief, creatief en geniaal — wanneer we liefde en compassie als onze leidende principes gebruiken, dan kunnen we een verandering van het systeem ontwikkelen die gunstig is voor alle voelende wezens en het milieu. Raak.

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

Goed, genoeg geluld. Paradigmaverschuivingen dus. We zouden Shop Like You Give a Damn niet zijn, als we al onze eigen learnings niet op een zo positief mogelijke, inspirerende en opbouwende wijze met je zouden willen delen.

Daarom trakteer ik je graag op de volgende 6 artikelen, geschreven en ontworpen door een paar van mijn fantastische teamgenoten en bovengetekende!

Deze maand: 6x een (mode)verschijnsel of lifestyle... rethunk

??  Met het aanbreken van de maand februari vond ook de nationale Week van de Circulaire Economie plaats. Polly, Amie en Paul schreven daarom natúúrlijk over circular fashionMode en circulariteit: (hoe) gaat dat samen?

Over wat dit ingewikkelde concept nou precies is (en waarom het wat anders dan recycling is), het afscheid nemen van het lineaire denken van reguliere mode, of circulaire mode (waarin afval en vervuiling actief uít het proces worden ontworpen) een realistische oplossing kan zijn, en of je dit soort modepioniers eigenlijk al in de praktijk vindt. Inclusief een aantal handige modellen van de hand van Polly! 

??  Een paar dagen later was het Warmetruiendag, en het Shop Like You Give a Damn team deed natuurlijk mee! Lio en ik schreven over deze gezellige collectieve klimaatactie, terwijl het hele team in hun favoriete trui kroop en we de verwarming thuis allemaal een graadje lager zetten. Allemaal onder het motto: “Zet de verwarming een graadje lager en verwarm jezelf — niet de wereld.” ??

Maar hoeveel scheelt die ene graad nou eigenlijk op (inter)nationaal niveau? Wat hebben onze teamleden te vertellen over (de herkomst van) hun favoriete trui? Inclusief 12x (volgens Sonja) de mooiste vegan truien die je kunt shoppen in ons warenhuis.

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

??  Wil je even lachen, dan moet je echt even een kijkje nemen bij de lichtelijk psychedelische Shop De Look die Sonja en Polly voor je hebben samengesteld. Ik noem dit meesterwerk: Een Ode aan de Sweatpants. (Zij doopten ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''m overigens tot: Shop the Look: Quarantine Edition.)

Aanschouw 4 totaal unieke looks waarbij je je thuis/joggingbroek niet hoeft te vervangen door een oncomfortabel apparaat zoals een spijkerbroek én hoe je er from the waist up toch nog verdraaid goed uit kunt zien voor het oog van je webcam. Alles dat je nodig hebt voor een belangrijke werkmeeting, een romantische online date night, een digitale pubquiz met je vrienden of gewoon een op-de-bank-plof-en-Netflix-aan-outfit voor maximale chillaxation!

??  Vervolgens bundelden Polly en Paul hun krachten voor een werkelijke parel. Ons team doet namelijk weinig liever dan even flink filosoferen/ouwehoeren over het leven, ethiek en goed (vegan) eten. Daarom gingen ons jongste (een late nineties kid) en ons oudste teamlid (eentje uit de sixties) digitaal met elkaar om de tafel voor een onderhoudend gesprek over de toekomst: Life in 2067: Have We Truly Swallowed the Past?

Ze keken de BBC mockumentary “Carnage: Swallowing the Past” (2017) en bespraken - ieder door de lens van hun eigen generatie - hoe zij de (vegan) toekomst voor zich zien en wat een ethische en duurzame levensstijl voor ieder van hen betekent.

Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.

??  En als je nog niet genoeg van deze wonderbaas hebt gezien, moet je ook zeker zijn inzichten in The Voice of a Generation: this is Paul, Gen X even doorlezen. Hij vertelt hoe hij opgroeide in een tijd waarin nadenken over de ethiek van consumeren eigenlijk helemaal geen onderdeel van het dagelijks leven uitmaakte: "Wij maakten ons zorgen om de Koude Oorlog, niet over de opwarming van de aarde." 

Hij begon op zijn 56e zijn transitie naar veganisme, vond in zijn vriendin Kisa de vegan masterchef van zijn dromen en won met yours truly de Vegan Award voor Beste Winkel!

Overigens zul je die ultieme drogreden aan het begin van dit artikel ook in het interview met Paul aantreffen. Grace Murray Hopper was namelijk degene die deze legendarische woorden sprak: “The most dangerous phrase in the language is, ‘We’ve always done it this way’".

??  We doken tenslotte samen met een van onze verkopers in het hoe & wat van het magische goedje dat hennep heet. Niet om te eh — gebruiken, maar om te drágen. Jazeker! 

In The High Qualities of Hemp: meet MÁ Hemp Wear nemen we je mee op reis naar de oorsprong van dit ijzersterke plantje en leggen we je uit waarom het zo''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''n bovengemiddeld duurzaam materiaal is om kleding van te maken. Inclusief een paar hele fijne hennep-looks uit onze collectie natuurlijk!

Ik stuur je graag een brief met nieuws

Genoten van deze blog? Meld je dan zeker aan voor onze nieuwsbrief, ik doe er elke maand met veel plezier m''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''n stinkende best op! Eens in de pak-''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''m-beet vier weken ontvang je zo onze beste artikelen, mooiste nieuwe merken en verkopers, kortingen en andere tips in je mailbox.

Ook enkele van onze nieuwe verkopers die ik uitlichtte in de februari-editie pasten natuurlijk helemaal binnen het maandthema:

  • Zo is bijvoorbeeld Culthread is gepassioneerd fur free maar maken zij tóch ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''bont''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''jassen (female owned slow fashion awesomeness galore),
  • is er eigenlijk ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''niets nieuws'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' onder de zon en heb je toch prachtige bling met de handgemaakte sieraden van Nouare Jewelry (want deze Marie gebruikt van product tot verpakking écht alleen hergebruikte materialen)
  • en met de Organicup wuif je de gebruikelijke wegwerpproducten tijdens je ongesteldheid vaarwel (bespaar over een periode van 10 jaar tijd 2.640 tampons of maandverbandjes en gebruik in plaats daarvan nog maar 1 menstruatiecup)!

Dat en meer moois vind je in elke editie ??

Dank voor je aandacht, dank voor het lezen!