countryIcon
0 0
check Vegan, fair & duurzamer shoppen 4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews check 17176 producten in ons warenhuis
check Vegan, fair & duurzamer shoppen in Nederland
4.8 Google starsGoogle starsGoogle starsGoogle starsGoogle stars Bekijk reviews

Select your country and language

adANDORRA
atAUSTRIA
beBELGIUM
dkDENMARK
eeESTONIA
fiFINLAND
frFRANCE
deGERMANY
grGREECE
ieIRELAND
itITALY
lvLATVIA
ltLITHUANIA
luLUXEMBOURG
mtMALTA
mcMONACO
ptPORTUGAL
smSAN MARINO
skSLOVAKIA
siSLOVENIA
esSPAIN
seSWEDEN
nlTHE NETHERLANDS
cyCYPRUS
gbTHE UNITED KINGDOM
usTHE USA
vaVATICAN CITY
gbENGLISH
nlNEDERLANDS

Koop met compassie. Niet méér dan je nodig hebt. En altijd vegan, fair en zo duurzaam als maar kan.

We bestaan omdat wij dromen van een wereld waarin veganisme niet de uitzondering, maar de regel is. Een wereld waarin een dierenleven niet bestaat om de mens te dienen. Een wereld waarin mens en dier in harmonie leven.

Het is onze missie om van compassie en duurzaamheid het nieuwe normaal te maken, door het consumenten ontzettend gemakkelijk te maken om de betere keuze te maken. Daarom zijn wij het grootste online vegan, fair trade en duurzame warenhuis van Nederland gestart. For those who give a damn.

Daarom zeggen wij: koop met compassie. Niet alleen voor de mensen en zelfs kinderen, maar ook voor de dieren die op grote schaal worden uitgebuit in de (kleding)industrie. Ethiek hoeft niet in de weg te staan van esthetiek: fair fashion shoppen is nog nooit zo gemakkelijk en mooi geweest.

Maar koop niet méér dan je nodig hebt, want de kledingindustrie heeft een enorme impact op onze aarde. En eigenlijk heb je minder nodig dan je denkt. Als je dan iets koopt, laat het dan vegan, eerlijk en zo duurzaam mogelijk zijn verkregen en geproduceerd. Dat is lief voor alle wezens op aarde. Lief voor de dieren, lief voor de mensen, lief voor alle generaties na de onze. Shop like you give a damn!

Meer weten over...?

Onze visie 

Op de wereld en... op consumeren

Er gaat geen week meer voorbij zonder dat de grote media niet schrijven over het milieu en in welke staat het zich bevindt, klimaatmarsen, de vervuiling van onze oceanen en de aarde, klimaatverandering, ons doorgeslagen plasticgebruik, de desastreuze fast fashion, de vleesverslaving, voedselverspilling, misstanden rondom chocolade of koffie en slavernij, palmolie, überhaupt olie, dieptrieste stalbranden dichtbij en sweatshops ver weg.

Hier heb je wel vaker iets over gehoord. Veel vaker. Misschien komen al deze onderwerpen zelfs je neus uit. Iedereen die de afgelopen jaren niet onder een steen heeft gelegen, weet dat er wat speelt.

“Sta er eens bij stil: aan welke bedrijven geef jij je zuurverdiende centen? Wie steun je?”

En ook horen we dat deze industrieën, maar juist ook ons eigen consumentengedrag flink moet hervormen. Want die cliché-kreet ‘be the change you want to see in the world’, die is eigenlijk zo gek nog niet. We kunnen de grote bedrijven er wel op aankijken, of het volledig in handen van de overheid leggen. Maar…

De kern is en blijft: met jouw portemonnee en jouw keuzes heb je - hoe verwaarloosbaar het je ook lijkt - toch echt direct invloed op al die industrieën. Aan welke bedrijven geef jij jouw zuurverdiende centen? Welke principes en waarden hebben zij? Welke partijen steun je en help jij winst behalen? Waar draag jij elke dag aan bij?

Een lieve oud-collega bij de milieuorganisatie waar Kim haar werkleven startte zei zo treffend: misschien heb je niet het gevoel dat jij in je eentje enige verandering van betekenis kunt bewerkstelligen. Want wat is nou één individu in heel Nederland? Maar:

“17 miljoen druppels koelen samen de gloeiende plaat.”

Door de optelsom van al die individuen, heb je het ineens over een enorme kracht. En dan is er ineens heel veel mogelijk. Denk je eens in: wat zou er gebeuren als iedereen van de ene op de andere dag zou stoppen met vlees en kaas kopen? Opeens de aanschaf van alles dat niet cruelty-free is, weigeren? Massaal ‘nee’ zeggen tegen fast fashion?

Kleine stapjes en het olievlek-effect

“Gaat nooit gebeuren”, horen we je al denken. Natuurlijk, dit is maar een hypothese. Geen werkelijkheid binnen de komende tien of twintig jaar misschien. Maar - het draait allemaal om vraag en aanbod. Stopt de behoefte vanuit de consument, dan verdwijnen deze industrieën. Zo simpel is het. Want dan valt er geen geld meer aan te verdienen.

Het is onze missie om drempels weg te nemen en iedereen ervan te overtuigen vegan, fair trade en duurzaam te kopen, zodat de grote industrieën niet anders kunnen dan hun business en productieprocessen aanpassen. Geen greenwashing, maar écht mee met de tijd. Vegan, fair en duurzaam wordt het nieuwe normaal.

Onze krachten bundelen dus. Alle consumenten bij elkaar stemmen dagelijks met hun portemonnee, met hun vork, met hun hoofd en hart. Jij hebt direct invloed op de wereld. Daarbij komt het olievlek-effect: duurzaamheid en “het goed willen doen” is besmettelijk. Echt.

Wie zich erin verdiept, leert veel bij, kan alleen maar constateren dat kleine stapjes in de goede richting eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld zijn en verandert steeds meer aspecten van zijn of haar leven... en steekt anderen aan met diens enthousiasme. Maar doe niet niets, omdat je niet alles kunt doen.

“Oké, compassie, minderen, vegan, fair trade en duurzaam. Maar waar begin je in vredesnaam?”

Zoveel bewegingen zetten zich al jaren met hart en ziel in om verandering te manifesteren. Dierenleedvrije, plantaardige, fair trade, slaafvrije en kinderhandjesvrije producten, zonnepanelen, warmtepompen, elektrische auto’s, circulariteit, recycling, upcycling, minder spullen, minder afval, energiepositieve huizen, hergebruik, biologische productie, keurmerken, deeleconomie, groene energie, minder, beter… You’ve heard it all before. En het gaat ons misschien niet altijd snel genoeg, maar een verandering is onmiskenbaar gaande.

Beetje bij beetje begint ‘de grote massa’ zich bewuster te worden van de negatieve effecten die hun - toch vaak goedbedoelde - leefstijl op de planeet, andere mensen, dieren en hun eigen gezondheid hebben. We beginnen ons tegen die ellende af te zetten.

Wij (Alex, Kim en Stephan) niet anders. En daar helpen wij de rest van Nederland en mensen daarbuiten ook graag bij. Jou ook. Maar: waar begin je? Wij nemen je aan de hand bij het afwerken van je shopping list.

Wij zeggen: koop met compassie. Maar wel zo min mogelijk. En als je dan iets koopt, laat het dan vegan, duurzaam en eerlijk zijn verkregen en geproduceerd. Dat is lief voor alle wezens op aarde. Lief voor de dieren, lief voor je medemens, lief voor alle generaties na de onze. 

Niet alleen verborgen dierenleed, maar ook het klimaat en de scheve wereldvoedselverdeling hebben meer met veganisme te maken dan je misschien zou denken. Overgaan op een vegan levensstijl is bij uitstek dé manier om je negatieve impact op de aarde drastisch te reduceren. En zou iedereen op aarde plantaardig eten, dan is er in principe genoeg voedsel voor ieder mens en zou er misschien zelfs niemand meer honger hoeven lijden.

En dat eerlijke arbeidsomstandigheden lief zijn voor je medemens en dat het gebruik van duurzamere en lokale materialen ook een goed idee is, hoeven we je vast niet uit te leggen. Maar hoe weet je nou zeker dat wat je koopt aan al die voorwaarden voldoet?

Ethisch shoppen doe je bij dit online duurzame en vegan warenhuis

Je bent bij ons aan het juiste adres. Shop like you give a damn, bij Shop Like You Give a Damn. Lees door over ons en waarom wij dit warenhuis hebben opgericht, over de 5 betekenisvolle ethische en duurzaamheidswaarden waar onze producten aan voldoen, over waarom veganisme nou zo belangrijk is, over wat dan vegan kleding is (en wat er eigenlijk niet vegan kan zijn aan kleding), over hoe je verantwoord(e) kleding shopt (en daar zo lang mogelijk mee doet) én wat dierproefvrije cosmetica is en hoe je ontdekt of een merk wel echt cruelty-free is!