De wetgeving in China
This div will be opened in a lightbox
100% vegan en duurzaam shoppen Bezorging door heel NL 3327 producten in ons warenhuis
100% vegan en duurzaam shoppen in Nederland

De wetgeving in China

Sophie van Naoki Sophie van Naoki 29 Aug 2016 De wetgeving in China

Toen ik erachter kwam dat Burt’s Bees, één van mijn geliefde merken, haar producten nu ook in China verkoopt, was ik erg teleurgesteld. China test geïmporteerde cosmeticaproducten immers nog steeds op dieren voordat ze daar verkocht mogen worden. Het rare is echter dat Burt’s Bees aangeeft dat hun producten in China niet op dieren getest hoeven te worden. Ik heb daarom uitgebreid onderzoek naar de huidige situatie in China gedaan en zal in dit artikel mijn bevindingen delen.

Dierproefvrij verkopen in China: kan dat eigenlijk wel?

Burt’s Bees is trouwens niet het enige merk dat claimt dierproefvrij in China te kunnen verkopen. Weleda verkoopt ook nog steeds enkele producten in China (2) en ook Urtekram verkoopt hun producten in mainland China (3). Zowel Weleda als Urtekram claimen net zoals Burt’s Bees dat hun producten niet op dieren getest worden. Zit hier wellicht een kern van waarheid in? Alle drie de bedrijven geven aan hier onderzoek naar gedaan te hebben. Burt’s Bees en Urtekram hebben zelfs een Cruelty Free International (Leaping Bunny) certificaat. Ik heb recentelijk met Cruelty Free International en de Humane Society International in China gesproken om hier meer duidelijkheid over te krijgen.

De vernieuwde wetgeving sinds 2014

Sinds 2014 is het voor cosmeticabedrijven mogelijk om bepaalde producten dierproefvrij door het registratieproces te laten komen (zie ook mijn eerdere artikel hierover). Dit zijn ‘reguliere’ cosmetica producten zoals make-up, lichaamsverzorging en parfum zonder speciale claims op de verpakking. Producten die hier niet onder vallen zijn bijvoorbeeld zonnebrand, deodorant en haarverf (1). Voor de eerste groep producten zijn er echter wel twee belangrijke eisen.

  1. De eerste eis is dat de producten in China geproduceerd moeten worden.
  2. De tweede eis is dat ze enkel vooraf goedgekeurde ingrediënten mogen bevatten om dierproefvrij door het registratieproces te komen.

Dit houdt in dat alle Europese en Amerikaanse bedrijven die producten in hun eigen land of buiten China produceren, alsnog verplicht worden om de producten op dieren te laten testen. Tevens is het niet mogelijk om voor zowel Chinese als internationale bedrijven producten die nieuwe ingrediënten bevatten (die nog niet in de Chinese database van goedgekeurde ingrediënten staan) dierproefvrij te verkopen in China.

Positie van Cruelty Free International

Cruelty Free International certificeert cosmeticabedrijven die wereldwijd dierproefvrij zijn. Jarenlang accepteerden ze geen merken die in China verkochten, vanwege de verplichte dierproeven tijdens het registratieproces. Sinds 2015 zijn ze hier iets soepeler in geworden. Cruelty Free International maakt sinds kort hier en daar uitzonderingen voor cosmeticabedrijven die ‘reguliere’ producten maken. Dit zijn dus producten die ingrediënten bevatten die al jarenlang in de Chinese database staan en die in China geproduceerd worden. Burt’s Bees geeft in hun statement rondom de verkoop in China dan ook het volgende aan:

“Currently, we are selling a limited number of our products in mainland China. The formulas for these products, classified as “non-special use cosmetics,” are currently made in our US facilities, using only ingredients listed on the Inventory of Existing Cosmetic Ingredients in China (IECIC), and then the products are packaged in China.” (4)


Dit klinkt in principe dus goed – op deze manier zou een cosmeticabedrijf dierproefvrij in China kunnen verkopen. Cruelty Free International ziet dit dan ook zo en is niet van plan om Burt’s Bees op dit moment uit hun dierproefvrije lijst te halen (5).

Positie van Humane Society International

Humane Society International (HSI), die zich wereldwijd inzet voor de bescherming van dieren, ziet dit echter iets anders. Dit zegt HSI over de huidige situatie in China:

“We do not believe it is possible for cosmetic companies to offer a guarantee of being 100% cruelty-free in China. We know that many cruelty-free companies will be keen to sell in China, but they need to be cautious. China will almost certainly increase its post-market surveillance testing, so I’m afraid for the time being it is impossible for a cruelty-free company to manufacture and sell in China without the risk that its products will be dripped in a rabbit’s eyes or forced down a mouse’s throat. We’re determined to end all such suffering, and this rule change is a step in the right direction, but we’re not there yet.” (1)(6)


Post market controles in China

Ik schreef al eens eerder over de controles die worden uitgevoerd nadat de producten al in Chinese winkels liggen, maar ik wist niet precies hoe dit in elkaar zat. Ik heb contact opgenomen van HSI China en zij bevestigden dat deze controles inderdaad worden uitgevoerd in verschillende regio’s in China. Het gaat met name om een extra controle om te kijken of de producten veilig zijn voor de consument. Hierbij wordt gecontroleerd of ze geen illegale, of een te hoge dosis, van bepaalde ingrediënten bevatten.

Deze testen worden deels door middel van dierproeven uitgevoerd. De dierproeven worden voornamelijk ingezet om de oog- en huidirritatie van producten te testen, waar meestal albino konijnen voor worden gebruikt (7). Aangezien Chinese autoriteiten het recht hebben om zowel tijdens als na de registratie elk willekeurig product te mogen testen, kan geen enkel cosmeticabedrijf in China hierdoor claimen “100% dierproefvrij” te zijn.

Wanneer je als bedrijf cosmeticaproducten in China verkoopt, dan geef je de autoriteiten de volledige vrijheid om te doen met jouw producten wat zij als nodig zien. Dit betekent dat deze producten zowel tijdens als na de registratie op dieren getest kunnen worden.


Nieuwe regelingen in 2016 en 2017

HSI China is dan ook verbaast dat Burt’s Bees in China verkoopt. Omdat dit een buitenlands merk is, moeten zij hun producten op dieren laten testen tijdens de registratie. Aangezien Burt’s Bees hun producten echter verpakt in China kunnen ze misschien onder deze wetgeving uitkomen – op dit moment. De Chinese FDA heeft namelijk aangegeven dit te willen verbieden, omdat ze deze manier van producten verpakken wel degelijk als geïmporteerde cosmeticaproducten zien (8). In bepaalde regio’s, waaronder Beijing, is dit dan ook al niet meer toegestaan. Hoe lang bedrijven zoals Burt’s Bees hier mee weg kunnen komen is dus onzeker.

Daarnaast komt er een strengere controle voor cosmeticabedrijven die gebruik maken van de ‘vrije handel zones’ in China. Veel internationale bedrijven verkopen op dit moment online hun producten via het “Cross-border eCommerce” (CBEC) programma. Dit kan tot nu toe dierproefvrij. Deze producten bevinden zich immers tijdens de verkoop niet in China en hoeven dus niet geregistreerd te worden. De FDA heeft in april dit jaar aangegeven dat bedrijven die hier aan meewerken hun producten in de toekomst moeten laten registreren in China (9). Tijdens dit registratieproces kunnen dierproeven worden uitgevoerd. Daarnaast wil de FDA dat “functionele” producten (zoals zonnebrand) niet meer via de CBEC verkocht kunnen worden. Als dit landelijk wordt doorgevoerd dan betekent dat dus ook een einde van dierproefvrije verkoop via het CBEC programma.

De nieuwe regelingen zullen niet alleen het CBEC programma treffen en de manier waarop bedrijven hun producten verpakken, maar ook mogelijk producten die voorheen niet geregistreerd hoefden te worden, zoals tandpasta. De FDA heeft aangegeven vanaf 2017 tandpasta en overige producten rondom mondhygiëne als cosmetica zien waardoor deze producten geregistreerd zullen worden (10). Zeep hoeft op dit moment ook nog niet geregistreerd te worden, maar ook hier kan binnenkort verandering in komen aangezien dit nog onder review staat. Bedrijven die enkel deze producten in China verkopen moeten deze producten dus of uit de Chinese markt halen om dierproeven te voorkomen of op dieren laten testen.

Dierproefvrij in China?

Het is zoals je kunt lezen een ingewikkelde situatie. Elke organisatie claimt weer iets anders en niet iedereen is up to date wat betreft de laatste ontwikkelingen in China. Na al mijn onderzoek (dat ik al sinds 2012 uitvoer over dit onderwerp) sluit ik me aan bij HSI. Geen enkel cosmeticabedrijf kan claimen 100% dierproefvrij in China te verkopen. Er zijn op dit moment wellicht nog manieren om via omwegen dierproefvrij door het registratieproces te komen, maar ook dit verandert. Aan de dierproefvrije CBEC route komt waarschijnlijk ook binnenkort een einde. Daarnaast kunnen de ‘post market’ testen elk merk en elk product treffen.

Ik vind het jammer dat Cruelty Free International de post market testen nog niet erkent, of hier in ieder geval geen informatie over wil verstrekken. Hierdoor mogen bedrijven zoals Burt’s Bees hun dierproefvrije logo blijven gebruiken. Volgens mij is de HSI de enige internationale dierenrechtenorganisatie met medewerkers in China die hier speciaal onderzoek naar doen. Zij staan in contact met lokale autoriteiten in China en zijn echt op de hoogte van de huidige wetgeving.

Burt’s Bees en Urtekram

Is het mogelijk dat een bedrijf zoals Burt’s Bees op dit moment nog dierproefvrij is? Ja, in principe kan dit, aangezien ze via omwegen dierproefvrij door of onderuit het registratieproces kunnen komen. Maar met de wetgevingen die constant veranderen en die het steeds lastiger maken voor internationale bedrijven om dierproefvrij in China te verkopen, kan niemand garanderen dat dit in de toekomst zo blijft. Daarnaast kunnen er bij wijze van spreken op dit moment Burt’s Bees producten uit de schappen worden gehaald voor dierproeven. De manier waarop ze nu producten laten verpakken in China wordt waarschijnlijk binnenkort verboden, waardoor de producten als geïmporteerde producten worden gezien en dus op dieren zullen getest worden.

Burt’s Bees en Urtekram heb ik hierdoor op mijn lijst gezet van merken die op dieren testen. Ik besef dat deze benaming niet in alle gevallen letterlijk klopt, daarom geef ik duidelijk aan op deze pagina en de achterliggende bronnenlijst dat het hier zowel merken betreft die zelf op dieren testen, als merken die hun producten in China verkopen en hierdoor niet kunnen garanderen dat hun producten dierproefvrij zijn of blijven. Zo kan jij zelf de keuze maken of je bedrijven die actief zijn op de Chinese markt wilt steunen of niet.

De conclusie? Wil je als cosmeticabedrijf dierproefvrij blijven, dan moet je niet je producten in China willen verkopen. Ook niet via omwegen die op dit moment nog gedogen worden. Ik zal dan ook op Naoki, net zoals in de voorgaande jaren, geen bedrijven promoten die aanwezig zijn in China.

Update Weleda

Toevoeging oktober 2016: in eerste instantie had ik ook Weleda op mijn lijst gezet van merken die op dieren testen. Immers verkopen zij producten in China en hebben ze in 2012 toegegeven dat er Weleda producten in China op dieren getest zijn. Na gesproken te hebben met het hoofdkantoor van Weleda in Zwitserland ben ik van mening veranderd en geloof ik dat Weleda op dit moment dierproefvrij is. De enige producten die ze op dit moment in Chinese winkels verkopen zijn zeep en tandpasta.

Zoals je hierboven kunt lezen, zijn dit producten waarvoor op dit moment nog geen registratie/dierproeven vereist zijn. Hun overige assortiment verkopen ze via het CBEC programma, dat op dit moment nog geen dierproeven vereist. Weleda geeft aan dat wanneer de wet hierover verandert, ze de producten uit China zullen halen. Als ze zich aan hun woord houden, dan worden er straks na de nieuwe wetgeving geen Weleda producten meer in China verkocht en zullen de huidige producten dus ook niet op dieren getest worden. Vandaar dat ik een uitzondering voor Weleda maak.

De bronnen voor dit artikel

  1. China Implements Rule Change in First Step Towards Ending Animal Testing of Cosmetics, HSI
  2. Official statement – Animal testing and Weleda sales in mainland China, Weleda Facebook
  3. Contact Urtekram, Urtekram website
  4. E-mailuitwisseling met Burt’s Bees op 03-08-2016
  5. E-mailuitwisseling met Cruelty Free International op 16-08-2016
  6. E-mailuitwisseling met HSI op 22-08-2016 en 23-08-2016
  7. Investigation Report on Regulation Status of Domestic Non-special Use Cosmetics Related Animal Testing, REACH24 voor HSI
  8. China Likely to Ban Repackaging of Cosmetics, REACH24 China
  9. Cosmetics Traded through CBEC Require Approval from CFDA, ChemLinked
  10. China, what’s the story? Choose Cruelty Free